Mercedes-Benz 170Vb (W136) 1953
Chassiarbete
Work on the chassis
November 2010
Chassiet är nu helt klart. Parkeringsbromssystemet, motorupphängning, centralsmörjning, koppling och bromspedaler monterades innan motorn och växellådan lyftes på plats.
The chassis is now complete. Parking brake system, engine mounts, central lubrication, clutch and brake pedals was installed before the engine and gearbox were lifted into place.
Framvagnen innan motor och växellåda lyftes på plats.
At the front, just before the engine and gearbox were lifted into place.
Bakaxeln, endast kardanaxeln återstår att montera.
The rear axle. Only the drive shaft remains to install.
Motor och växellåda passade perfekt.
The engine and gearbox fitted perfectly.
Hela chassiet klart och på hjul.
The entire chassis are done.
Förgasaren med insug. Här ser man tydligt den så kallade sparventilen som via ett stag är kopplad till en bimetallfjäder vid avgasgrenröret, och som - beroende på temperaturen - öppnar och stänger en ventil i förgasarens flottörhus och på det sättet sänker bränsleförbrukningen. Närmast kameran det böjda bränsleröret.
Carburetor with air intake. Here you can clearly see the so-called economizer valve which is connetcted via a rod to a bimetal spring at the exhaust manifold, and which - depending on the temperature - open and close a valve in the carburetor floating chamber, and in this way lowers fuel consumption. Nearest, the curved fuel line.
Distributionssenheten för centralsmörjningen. Härifrån leds olja ut till styrlederna, framvagnens spindelleder och urtrampningslagret. Närmast i bild sitter huvudbromscylindern, överst syns nedre delen av startmotorn. Alla rören var i fint skick och behövdes bara rengöras och målas. Slangarna var ett problem då det var svårt att hitta nya som passande. Men det löstes genom att återanvända de gamla kopplingarna i ändarna. En slangfirma pressade helt enkelt dit ny slang på de gamla kopplingarna.
Central lubrication distribution unit. From here, oil are distributed to the steering joints, front suspension joints and throw out bearing. You can also see the main brake cylinder and at the top, the starter. The oil hoses are new, but the couplings were reused from the old hoses.
Kran som senare via en slang ska kopplas till värmepaketet. När kranen är öppen leds det varma kylvattnet till ett i motorrummet placerat värmepaket, och sedan via en annan kran, tillbaka till motorblocket.
The tap that will later be connected to the heat exchanger. When the tap is open the warm cooling water is lead to the heat exchanger, and back again to the engine block via another tap.
|< < 11 12 13 14 15 > >|